Visueel verhalen vertellen, oftewel visual storytelling
Visual Storytelling vormt een steeds belangrijker onderdeel van onze communicatie. Je vertelt je verhaal in beeld. Soms maakt tekst zelfs letterlijk plaats voor beeld, zoals bij het gebruik van emoji’s. Groot voordeel is dat we visuele informatie razendsnel opnemen: 60.000 keer sneller dan andere vormen van communicatie!
Een voorbeeld van Visual Storytelling is de infographic, ofwel een grafische weergave van informatie. Denk aan grafieken, diagrammen of illustraties waarbij tekst en beeld gecombineerd zijn.

Een goede infographic laat direct zien wat je wilt vertellen. Daarom moet je goed nadenken hoe je die boodschap verbeeldt. De tekst blijft meestal beperkt tot een kop en een korte introductie bovenaan en de afzender en contactgegevens onderaan. Doordat er veel aandacht naar het beeld gaat, wordt je boodschap sneller en beter opgenomen.
Opvallen met een uniek ontwerp
Als de uitstraling van je verhaal professioneel is, komt je bedrijf ook professioneel over. Er zijn veel tools om zelf aan de slag te gaan met vormgeving en graphics. Deze zijn steeds eenvoudiger om te gebruiken, in theorie kan iedereen daar zelf mee aan de slag.
Toch is dat niet altijd een goed idee. Om te beginnen is de kans groot dat je concurrent precies hetzelfde doet, terwijl jij je natuurlijk wilt onderscheiden. Bovendien is het nog niet zo eenvoudig om er een mooi geheel van te maken. Bijvoorbeeld omdat je verschillende tekenstijlen gebruikt. Of omdat je net niet die illustratie vindt die je nodig hebt om je verhaal te ondersteunen.

Met een infographic die speciaal voor jou is ontworpen, val je veel meer op. De cijfers liegen er niet om: uit onderzoek van Amy Balliet, deskundige op het gebied van Visual Storytelling, blijkt dat een uniek ontwerp 7 x beter blijft hangen.
Beeld voegt emotie toe aan je verhaal
Beeld werkt sterk in op je emotie. Aankoopbeslissingen worden genomen vanuit de emotie en niet vanuit de ratio, zo weten we uit onderzoek. Het gaat erom dat de kijker zich herkent in je verhaal. Vergelijk het met een afspraak van mens tot mens, een date.
Dus laat niet alleen jezelf of je producten zien – dat werkt in het echte leven ook niet – maar toon interesse in de ander. Vraag waar het probleem (de emotie) zit en luister goed naar het antwoord. Vertel wat je voor de kijker kunt oplossen.
Op zoek naar jouw visuele verhaal
Vanuit het ontwerpen voor de verschillende media, heb ik ‘verhalen’ (ervaringen) verzameld en ieder verhaal is uniek. Daardoor word ik enthousiast van iedere ontmoeting.
Mijn carrière is begonnen bij de tijdschriften. Daar leerde ik vanaf dag 1 dat beeld heel belangrijk is. En ook dat het nodig is om te variëren in de informatie. Zo houd je de aandacht van de kijker vast. En als je origineel bent, word je beter onthouden.

Wil jij ook dat jouw boodschap aantrekkelijk en toegankelijk is? Laten we dan eens gaan zitten. Dat kan ook online!