Denken in doelgroepen anno nu.

Een doelgroep bestaat uit mensen die je wilt bereiken. Dat doe je door je in anderen te verplaatsen. Voor mij is dat de ware betekenis van het doelgroepdenken, je inleven in de ander. Wat interesseert ze? Welk probleem hebben ze? Waar dromen ze van? Hoe willen ze zichzelf neerzetten op sociale media?

Vraag, vraag, vraag

Als je vroeger je doelgroep wilde bepalen, had je één iemand voor ogen: de ijkpersoon. Daar stuurde je je boodschap op af. Lineair, eenrichtingsverkeer, via tijdschrift of tv. Later bleek wel of je goed zat. Alleen maar zenden werkt in deze tijd niet meer. Mensen zijn online actief en reageren direct op een boodschap, dus verzender en ontvanger beïnvloeden elkaar. Daarom is de ijkpersoon vervangen door een persona: ook een fictief type maar anders. Het begrip persona komt uit het onderzoek van online diensten of producten. Je kijkt bijvoorbeeld of een website gebruiksvriendelijk is. Door te onderzoeken hoe mensen met problemen en oplossingen omgaan, kun je je product verbeteren.

Als ik ontwerp, wil ik weten hoe de doelgroep denkt. Hoe ik daarachter kom? Simpel, door ernaar te vragen! Van uitgebreide testpanels tot een rondje langs een paar vertrouwde klanten. Of door goed te luisteren naar de mening van medewerkers. Voor websites bestaan er bovendien plugins waarmee je snel en eenvoudig kunt zien hoe lang een bezoeker blijft of wanneer hij of zij wegklikt. Dit onderzoek levert bruikbare inzichten op over het gedrag van je doelgroep. De doelgroep kan wezenlijk bijdragen aan verbeteringen van je product of dienst. Want je verplaatsen in een ander is niet hetzelfde als weten wat de ander denkt.

Voorbeeld van een persona waarbij het koopgedrag in kaart wordt gebracht

De doelgroep binnen de doelgroep

Een doelgroep kun je onderverdelen in verschillende kleinere doelgroepen. Daarvoor kun je verschillende persona’s aanmaken. Dat kan je helpen de juiste mensen te bereiken. In hun online zoekopdrachten zijn ze namelijk vaak heel specifiek. Een voorbeeld: iemand zoekt een uitje op een regenachtige dag tijdens de herfstvakantie en heeft kinderen. Dan zoekt diegene niet bij álle uitjes want de kinderen zijn 3 en 5 jaar oud. ‘Uitjes als het regent voor kinderen van 3 tot 6 jaar’ past! En ook al bied je als organisatie een programma aan voor alle leeftijden, je bereikt jouw doelgroep met dat specifieke aanbod tussen al die berichten op de sociale media.

Hoe spreek jij je doelgroep aan?

Je hebt je doelgroep in beeld, hoe ga je ze nu aanspreken? Waarschijnlijk door te zeggen wat je doet en te vertellen hoe je dat doet. Maar je zegt misschien niet waarom. En dat terwijl jouw motivatie en drijfveren dé reden kunnen zijn dat iemand met jou in zee wil gaan. Simon Sinek geeft in een inspirerende Ted Talk mooie voorbeelden waarbij het verhaal zo inspirerend is dat mensen zich met liefde aansluiten, fan worden en het verhaal met de wereld willen delen. Als jouw verhaal inspirerend en geloofwaardig is, zal de ander zich eerder verbinden dan wanneer je alleen maar vertelt wat je doet.

De Gouden Cirkel van Sinek

Verhaal op orde? Tijd voor een verrassing

Je verhaal is dus heel belangrijk. Je wilt niet alleen klanten bereiken en zorgen dat ze voor jou kiezen, maar ook een goede relatie met ze onderhouden. Tijdens Black Friday lanceerde Ikea de campagne ‘Bring Back Friday’. Daarbij ging het niet over geld uitgeven, maar over duurzaamheid. Een ludieke campagne, die veel sympathie opwekte. Door de boodschap om te draaien, ontstaat een verrassingseffect. En alle relaties gedijen bij leuke verrassingen.

Conclusie

Denk niet voor je doelgroep maar verplaats je in hen. Leg contact om te onderzoeken of je aannames kloppen. En zorg dat je geloofwaardig bent in je verhaal over jouw product of dienst. Blijf bij jezelf. Op die manier leg je de basis voor een duurzame relatie.
Nieuwsgierig wat ik voor jou kan doen?
Neem dan gerust contact op. Ik denk vrijblijvend met je mee.

Contact