Moodboards maken je ideeën visueel.

Stel, je wilt een nieuwe huisstijl of een website. Zelf zie je het al voor je, maar hoe breng je op een ontwerper over wat je in je hoofd hebt? We gebruiken woorden om het uit te leggen, maar die schieten vaak tekort. Jij wilt een ‘vriendelijke en warme’ huisstijl, maar welk beeld hoort daarbij? En wat bedoelt de vormgever met ‘groteske fonts’? Een moodboard biedt uitkomst.

Een moodboard is een communicatiemiddel

Moodboards helpen bij het verzamelen en focussen van ideeën en bij het versterken van een ontwerpconcept. Een moodboard is letterlijk een collage van afbeeldingen, kleuren, teksten, patronen en objecten. Het kan uit knip-en plakwerk bestaan maar het kan ook een digitaal document zijn. Een goed moodboard kan heel precies de uitstraling van je merk overbrengen. Het is dan niet alleen een goed vertrekpunt maar ook een heldere referentie tijdens het ontwerpproces. ‘Hoe zat het ook alweer, wat hadden we voor ogen?’ Een moodboard is een krachtig en effectief communicatiemiddel.

Doelgericht aan de slag met een moodboard

Bij het maken van een moodboard helpt het om voor thema’s te kiezen. Het gekozen thema moet passen bij het doel van je product of merk. En het moet specifiek zijn. Een voorbeeld: je kunt bij een moodboard voor sportkleding het thema ‘hightech’ bedenken. Maar dat betekent niet per se dat er robots of aliens in voorkomen. Kunststof texturen, een smartwatch, metallic en fluorescerende kleuren sluiten wellicht beter aan bij de uitstraling van het sportmerk. Denk bij het verzamelen ook aan degenen die met het moodboard gaan werken en zorg ervoor dat er visuele elementen in voorkomen waar een team mee uit de voeten kan.

Hier volgen 3 moodboards die ik maakte voor de restyle van een website waar gebruik gemaakt is van thema’s. Hierin staan ook details voor het webdesign.

Voorbeeld 1 uit een serie van 3 met het thema ‘Colors on White Surfaces’.
Voorbeeld 2 uit een serie van 3 met het thema ‘Squares and Lines in Layers’.
Voorbeeld 3 uit een serie van 3 met het thema ‘Vertical Split Design’.

Zelf een moodboard maken?

Je kunt in tijdschriften kijken naar afbeeldingen en mooie kaarten verzamelen, maar je kunt ook online zoeken. Er zijn verschillende digitale platformen zoals Pinterest (zie hier mijn inspiratie), Instagram en Behance. Zoekopdrachten bij Stockbureaus zorgen ook voor een overvloed aan beeld. Let op copyrights. Voordelen van online moodboards zijn dat je ze gemakkelijker kunt aanpassen en eenvoudig kunt delen. Adobe XD is een perfect programma waarmee je moodboards kunt delen met klanten of een team. Miro is ook handig en gratis.

De 5 stappen bij het maken van een moodboard:

1. Bedenk een thema. Match de doelstelling van je merk of product met het thema. Werk je samen met anderen? Zorg dat je ze hierin betrekt en dat iedereen zich erin kan vinden.

2. Maak een collage van afbeeldingen, kleuren, lettertypen en bestanden. Eventueel ook met video en geluid afhankelijk van het doel.

3. Maak het belangrijkste beeld het grootste en zorg dat de andere beelden ondersteunend zijn. Durf vooral te kiezen. Voorkom dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

4. Voeg vervolgens een paar korte teksten toe. De juiste woordkeuze en typografie kunnen een cruciale rol spelen en betekenis toevoegen.

5. Vraag om feedback. Als je samenwerkt met anderen stem dan goed af over het moodboard aansluit bij de ideeën en behoeften die er zijn. Vraag eventueel je doelgroep om een reactie.

Een goed begin is het halve werk

Het woonprogramma ‘Weer verliefd op je huis’ van vtwonen werkt met moodboards om de wensen van de bewoners te bepalen. Ook de stylisten van woonbladen gebruiken moodboards. Doordat ik zelf bij de woonbladen heb gewerkt, heb ik daar veel ervaring mee. Voor nieuwe ontwerpopdrachten gebruik ik het liefste moodboards. Het werkt heel effectief en het is inspirerend!

Wil je meer weten over het maken van moodboards?

Heb je moodboards gebruikt of overweeg je dat te gaan doen? Deel je opmerkingen hieronder. Of wil je dat ik een moodboard voor je project maak, boek dan een ontwerpadvies bij mij. Leuk om van je te horen!

Contact